MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST A KRITICKÉ MYŠLENÍ
Fake news, neboli dezinformace, jsou fenoménem dnešní doby, který se nevyhýbá ani dětem. Už ve věku 8–10 let se děti často setkávají s různými informacemi, které nemusí být pravdivé. Zejména na sociálních sítích. Práce s fake news v tomto věku je proto klíčová pro rozvoj kritického myšlení a schopnosti vyhodnocovat informace.
Proč je důležité se věnovat fake news ve čtenářských lekcích?
Rozvoj kritického myšlení: Fake news představují pro děti příležitost zamyslet se nad tím, co čtou, kdo za informací stojí a proč byla publikována. To je důležitá dovednost, kterou děti potřebují nejen ve škole, ale i v běžném životě.
Zábavná a poutavá forma učení: Žáci v tomto věku mají rádi zajímavé a neobvyklé příběhy. Práce s falešnými zprávami jim může připadat jako zábava a zároveň se naučí cenné dovednosti. Mohou se například setkat s tvrzením, že „od příštího roku budou v českých školách zrušeny hodiny tělocviku a hudební výchovy“. Tato zpráva zní na první pohled věrohodně, ale žáci se mohou pomocí otázek dozvědět, že se jedná o nepravdivé tvrzení.
Schopnost ověřovat informace: Čtenářské lekce zaměřené na fake news děti učí, jak ověřovat zdroje informací. Například otázky jako „Odkud pochází tato informace?“ nebo „Jsou ve zprávě jasné důkazy?“ jsou základními nástroji, které jim pomohou odhalit nepravdu. Takto mohou děti zjistit, zda je článek skutečný, nebo jen přehnaný výmysl.
Budování mediální gramotnosti: V dnešním světě jsou děti obklopeny množstvím informací, zejména z internetu a sociálních sítí. Fake news v lekcích podporují mediální gramotnost, tedy schopnost rozeznat pravdivé informace od manipulativních či zavádějících.
Zábavné příběhy s reálným posláním: Práce s fake news může být poutavá i díky zajímavým tématům. Příběhy se mohou zdát pravděpodobné, ale právě jejich rozklíčování dětem pomáhá pochopit, jak dezinformace fungují a proč je důležité je odhalovat.




Pokud máte chuť, vytvořte si lekci s vlastním cílem. Při tvorbě nezapomeňte na motivaci a E – U – R … A jaký cíl byste mohli zvolit? Nevíte, čeho se chytit? Jak začít? Několik jsem jich nachystala, tak jeden vyberte a začněte!
Žák se naučí rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými informacemi, analyzovat zdroje a klást si otázky, které mu pomohou odhalit dezinformace.
Cílem je, aby žák pochopil, jak média fungují, jaké typy informací se mohou objevit online, a naučil se rozpoznávat důvěryhodné zdroje od pochybných.
Žák bude schopen lépe porozumět textům, pracovat s kontextem a hledat důkazy o tom, zda jsou informace pravdivé.
Žák se seznámí s metodou I.N.S.E.R.T.. V textu bude pracovat (zatím) se dvěma základními barvami metody. Zelenou barvou podtrhne informace, které zná. Červenou barvou podtrhne informace, které jsou nové.
Žák aktivně pracuje a čte text pomocí metody I.N.S.E.R.T.. K práci s textem využívá všechny barvy (značky).
Texty i otázky pro kritickou analýzu si můžete stáhnout tady.