SKUPINOVÁ I SAMOSTATNÁ PRÁCE
Barevné kódy využijete při skupinové i samostatné práci. Učitel sleduje, jaká barva se u kterého žáka (skupiny) objevuje a má okamžitou zpětnou vazbu, zda se každý jednotlivý žák „chytá“, a vidí, jak je na tom třída jako celek.
Každá barva má svůj význam:
ZELENÁ: Žák má svou svou práci hotovou a jde se rozhlédnout po třídě, kdo má na stole barvu žlutou. Ta značí, že někdo jiný potřebuje jeho radu, konzultaci.
ŽLUTÁ: Žák se žlutou barvou si neví rady, potřebuje „nakopnout”, něco od spolužáka dovysvětlit, poradit. Žáci si prohlubují porozumění, zlepšují komunikační dovednosti, budují sebevědomí a učí se spolupráci i různým přístupům k řešení problémů.
MODRÁ: Žák nechce být rušen, pracuje na svém úkolu. Modrá je výchozí barva všech.
ČERVENÁ: Žák vyzkoušel žlutou barvu (konzultaci spolužáka), bohužel mu nepomohla a potřebuje naši pomoc (pomoc učitele, asistenta).
Na co si dát pozor?
- Pokud lavice žáků září červenou, popřípadě žlutou barvou, učitel práci pozastaví a společně se žáky se soustředí na to, kde je problém.
- Barevné kódy využijete napříč předměty. Své místo si najdou při samostatné i skupinové práci.
- POZOR! Pokud si žáci vzájemně pomáhají, upozorněte je, že nejde o to, nadiktovat druhému správnou odpověď nebo říct výsledek. Žák, který přijde pomáhat, by se měl snažit kamaráda navést na správnou odpověď tak, aby si na ni přišel sám (pokládá navádějící otázky, zopakuje již naučená a osvojená pravidla, uvede podobný příklad …).
Klikněte na obrázek a barevné kódy si stáhněte v PDF. Budu ráda, když mi je pak pošlete vyfocené v akci na instagram @zsjinak.